woensdag 29 oktober 2014

Dag 9 Theater

Deze donderdag stond in het teken van de generale repetitie. Om 9 uur werden we verwacht om vervolgens om 10 uur ons toneelstuk 'Wat nou' op te voeren aan klas 2A. Zij zouden na onze voorstelling hun theatervoorstelling opvoeren. Waar ik de hele week niet heel gespannen was, daar werd ik dit nu wel meer. Het was weliswaar niet het officiële optreden, maar wel voor de medestudenten. Zij weten hoe het is om twee weken lang intensief bezig te zijn met alles wat erbij komt kijken voor het toneelstuk. Hierdoor voelde ik toch kriebels opkomen en wilde ik mij absoluut bewijzen. Terwijl de studenten van de klas binnen kwamen lopen stelden wij ons op in positie. Vanaf het moment dat we begonnen stond er 100% concentratie op mijn gezicht. Ik zette mezelf er toe om nu volledig in de rol van Tim te duiken en mij zo theatraal mogelijk te presenteren aan de andere klas. Ik weet dat ik het kan en laat ik het dan maar zien ook nu.
Ik moest mezelf tijdens de scenes veel omkleden en haast maken, maar het verliep echt goed. Mijn klasgenoten hielpen mij met aankleden, zetten de spullen klaar die nodig waren voor de volgende scene en brachten hiermee rust. Ik vond dit fijn en merkte dat ik hierdoor goed kon spelen op het podium. Ik maakte veel gebruik van mimiek en probeerde met mijn stem en houding overdreven gevoelens te uiten. Dit werkte, op sommige momenten zoals bij de 'bedscène' speelde ik erg overdreven iemand die aan het dromen was. Dit deed ik door met mijn hoofd te bewegen, te glimlachen in mijn slaap en mimiek in te zetten. Het publiek moest hierom lachen en ik merkte dat mijn acteerwerk goed overkwam. Dit vond ik heel leuk en hierdoor begon ik mij steeds beter te voelen gedurende het toneelstuk. Uiteindelijk kregen we een applaus van de klas en kregen we veel complimenten van iedereen. Het was ons gelukt! We hebben het voor elkaar gekregen en gaan deze lijn nu doorzetten naar morgen. Morgen laten we het stuk zien aan de kinderen en ik hoop dat we ook aan hen zo goed zijn als vandaag. Ik had het idee dat alles goed ging, ik voelde mij er echt goed bij. De andere klas liet ook zien wat zij voor theaterstuk hadden gemaakt. Dit was een stuk waarbij het decor en de aankleding van de personages voor mij er zeer goed uit zag. Hier hadden zij meer gebruik van gemaakt dan dat wij deden vond ik en dat maakte hun stuk authentiek. Wij hadden een betere choreografie, beeldvormers en rode lijn in het verhaal naar mijn mening. Zo zie je dat iedere klas zijn eigen weg op gaat en ook een totaal ander toneelstuk opvoert dan wij. Hier was ik blij om en het is positief dat de identiteit van iedere klas naar boven komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten